RedOrchestra.pl

Ogólnie o grze Red Orchestra: Ostfront 41-45 => Broń => Topic started by: thebil on 19 August 2006, 21:55:29

Title: Wybór celów dla LKM
Post by: thebil on 19 August 2006, 21:55:29
Witam.

W opisie klasy mg shutze, czy jego rosyjskiego odpowiednika, na samym dole można znaleść podpowiedź o mniej więcej takiej treści:

Szybko wymienia magazynki i może wymieniać lufy; gdy dowódca wkaze mu cele jego celność wzrasta.

Jak to jest z tym wskazywaniem celów? Dużo gram dowódcą i jakoś wpaść nie mogę. To chyba coś z lornetką, ale podstawowy strał to cel dla arty, a dodatkowy, to punkt zborny. Może bagnet, albo klawisz użycia? Jak potem LKM będzie wiedzuiał w kogo strzelać?
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Goral on 19 August 2006, 22:30:15
No cóż, nie znam dobrze angielskiego, ale w oryginale jest:
a leader spotting for him will increase his accuracy
co chyba trochę odbiega od tłumaczenia Cenegi?
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: thebil on 20 August 2006, 00:10:52
Nie, a leader spotting for him will increase his accuracy znaczy, tyle samo, co dowódca wybierający cele podnosi jego celność. Ale WTF, to pojęcia nie mam :o
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: PrezesOi on 20 August 2006, 08:26:31
*w RO nie wystepuje zaden LKM, tylko rkm.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: AC| AdRain on 20 August 2006, 11:14:04
prezes.. nie popisuj się bo to nie ma różnicy prawde mówiąc w instrukcji pisze LKM gdiześ tam pisze RKM ;/ a gdzieś indziej CKM :D a wiesz dlaczego? bo np DP nie jest LKM-em nikt nie strzelał z niego na stojąco bo się nie dało w ogóle tak samo z mg34 do którego obsługi przydzielano 2 chłopa i to niby był LKM? albo RKM?
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Mati on 20 August 2006, 11:24:45
Żeby nie było wątpliwości...

CKM (http://pl.wikipedia.org/wiki/Ciężki_karabin_maszynowy)
LKM (http://pl.wikipedia.org/wiki/Lkm)
RKM (http://pl.wikipedia.org/wiki/Rkm)
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Goral on 20 August 2006, 11:34:11
I żeby nie było dalszych wątpliwości, bazując na Podręczniku użytkownika w oryginalnej wersji, użyto tam nazwy Light Machine Guns (pkt 4.3.5) i można by się spierać z odniesieniem do rzeczywistości, ale tak jest w opisie do gry i basta.
W czołgach karabiny maszynowe są nazwane ogólnie Machine Guns bez żadnego dodatku.
Więc żeby był porządek i nie było nieporozumień posługujmy się określeniami LKM (LMG) i KM (MG) lub nazwą konkretnej broni.
[_]
A tak na marginesie tamatu i wikipedii, to np. MG-34 i MG-42 są zaliczane do uniwersalnych karabinów maszynowych :) Taki karabin stawał się ręcznym karabinem maszynowym (RKM) jak się go używało korzystając ze stałej podstawy dwunożnej, a stawał się ciężkim karabinem maszynowym (CKM) po zamocowaniu go na podstawie trójnożnej i co? :D
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: thebil on 20 August 2006, 11:38:58
Czepiacie się szczegółów... Jeżeli nie znacie odpowiedzi na zadane pytanie nie zaśmiecajcie tematu, bo zrobi się kolejny o łosiach :s
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Eric on 20 August 2006, 11:56:59
Quote
Goral :
 Taki karabin stawał się ręcznym karabinem maszynowym (RKM) jak się go używało korzystając ze stałej podstawy dwunożnej, a stawał się ciężkim karabinem maszynowym (CKM) po zamocowaniu go na podstawie trójnożnej i co? :D

...i wygrałeś :D

Możliwe że chodzi w wpływ Squad Lidera na żołnierza. Wskazywanie celów może znaczyć równie dobrze, że siedzi obok niego. Być może wzrasta wtedy celność LKM. Dla przykładu SL ma wpływ na zdobywanie miejsc na mapie, suwak przesuwa się 1,5 raza szybciej gdy miejsce zdobywane jest przez SL. Wyczytałem to na którymś z for zagranicznych.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Goral on 20 August 2006, 11:58:11
Przeniosłem ten wątek tutaj bo bardziej się zrobił o broni niż o żołnierzach.
[_]
thebil: tutaj raczej nie chodzi o celność ile o skuteczność, szczególnie w kontekście nieśmiertelnej acz mało używanej pozycji jak Podręcznik gracza (3.2.1.6), w którym jest napisane mniej więcej, że dowódców uczono m.in. rozmieszczania kluczowych rodzajów broni takich jak drużynowy LKM czy też kierowaniem snajperami.
[_]
Wracając do niemieckich MG-34 i MG-42 to mam żal do autorów, że obniżyli ich wartość bojową poprzez zastosowanie swoich własnych rozwiązań dotyczących zasilania tych broni w amunicję.
Autorzy wyposażyli MG-34 w magazynek bębnowy z 50 pociskami, a faktycznie powinna być albo taśma z 50 nabojami albo magazynek bębnowy z 75 nabojami.
Podobnie z MG-42, gdzie autorzy wyposażyli go w taśmę ze 100 nabojami a faktycznie była to taśma z 250 nabojami.
Tego mi brakuje, bo 50 zamiast 75 czy 100 zamiast 250 to bardzo duża różnica w warunkach bojowych.
Tu ukłon w stronę autorów DoD i DoD:S, gdzie jest OK z amunicją.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Shock on 20 August 2006, 18:40:02
Można to nazwać prościej - Morale ;)
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: thebil on 21 August 2006, 02:02:20
Ehh, a już byłem pewien, że będzie jakiś dodatkowy + dla SL :s Dla mnie Zwiększa celność nie = się zwiększa skuteczność. Ale ok, jeżeli nie, to nie. A szkoda :/. Jestem ciekaw kiedy zrobia grę, w której KMy jak MG42 będą zespołowe, tzn jeden nosi i trzyma ammo, a drugi strzela xD (oczywiście fragi idą na konta obu jak w tanku :D).
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Zdzira on 30 August 2006, 02:52:00
Quote
AC| AdRain :
prezes.. nie popisuj się bo to nie ma różnicy prawde mówiąc w instrukcji pisze LKM gdiześ tam pisze RKM ;/ a gdzieś indziej CKM :D a wiesz dlaczego? bo np DP nie jest LKM-em nikt nie strzelał z niego na stojąco bo się nie dało w ogóle tak samo z mg34 do którego obsługi przydzielano 2 chłopa i to niby był LKM? albo RKM?


Ja strzelałem z DP na stojąco a nawet podskakująć jeśli ktoś bardzo chce moge nawet udowodnić :)
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: _KaszpiR_ on 30 August 2006, 09:42:47
Quote
Mati :
Żeby nie było wątpliwości...

CKM (http://pl.wikipedia.org/wiki/Ciężki_karabin_maszynowy)
LKM (http://pl.wikipedia.org/wiki/Lkm)
RKM (http://pl.wikipedia.org/wiki/Rkm)


http://pl.wikipedia.org/wiki/Lkm - ostatnie zdanie

(Uwaga: angielskie light machine gun (LMG) w polskiej terminologii oznacza ręczny karabin maszynowy.)
tak wiec jesli to tlumaczyli z angielskego to nie dizwe ze sa takie nazwy.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: l()rd Chick3n.pL on 30 August 2006, 11:54:56
Quote

 Zdzira:

Quote
AC| AdRain :
prezes.. nie popisuj się bo to nie ma różnicy prawde mówiąc w instrukcji pisze LKM gdiześ tam pisze RKM ;/ a gdzieś indziej CKM :D a wiesz dlaczego? bo np DP nie jest LKM-em nikt nie strzelał z niego na stojąco bo się nie dało w ogóle tak samo z mg34 do którego obsługi przydzielano 2 chłopa i to niby był LKM? albo RKM?


Ja strzelałem z DP na stojąco a nawet podskakująć jeśli ktoś bardzo chce moge nawet udowodnić :)



powodzenia jak kogoś ustrzeliłeś:), nie strzelało sie skacząc bo  byś leżał na ziemi w przyspieszonym tempie, a już  na pewno niczego sensownego nie trafił
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Robson on 30 August 2006, 15:03:44
Z DP ustrzelić kogoś z pozycji stojącej trudno nie jest :P o ile ten "ktoś" jest max 2m od nas :D
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: l()rd Chick3n.pL on 30 August 2006, 20:28:33
a tu bym polemizował, jeżeli "ktoś" ma broń wycelowaną w ciebie, a ty jesz cze DP nie rozstawiłeś
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: pasqdnick on 30 August 2006, 20:46:31
Witam. Nie wiem może było ale dopiero co się zarejestrowałem na forum.
http://www.metacafe.com/watch/223656/weapons/
Zwróćcie uwagę jak kolesiowi MG42 odjechał gdy go dobrze nie ustabilizował, do ramiena nie przycisnął. To tyle a propos strzelania z KMu z biodra.
Jak dla mnie KMy to nieco porażka. Puścisz serię i stajesz się głównym celem dla każdego :/
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Robson on 30 August 2006, 21:03:30
Quote
l()rd Chick3n.pL :
a tu bym polemizował, jeżeli "ktoś" ma broń wycelowaną w ciebie, a ty jesz cze DP nie rozstawiłeś

Etam, malo to razy rozwalilem kogoś jak szedł po schodach, a ja na stojąco z DPdo niego :D
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: AC| AdRain on 30 August 2006, 21:35:52
ludzie z DP się b.łatwo strzela bez celowania.. ile razy ostrzeliwywałem klienta bez rzozstawionego DP.. a on sie gubił wiecie dlaczego? bo po prostu klientowi cały obraz się rozmazuje... i ma ogromne problemy z wycelowaniem.. poza tym mg34 jest b.dobre bo można strzelać bez rozstawiania :)

lord cziken ... -.- może mnie zastrzelisz bo drzwi się drzwi zatrzasnęły?
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Robson on 30 August 2006, 22:02:33
AdRain co do rozmazywania ekranu :P to się mylisz, bo ja np mam to wyłączone  :D :D
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: AC| AdRain on 30 August 2006, 22:27:34
to oszukujesz cziterze jeden :PP (joke) ale wielu trve graczy nie ma ;)
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: krv[PL] on 30 August 2006, 22:42:32
Quote
pasqdnick :
Witam. Nie wiem może było ale dopiero co się zarejestrowałem na forum.
http://www.metacafe.com/watch/223656/weapons/
Zwróćcie uwagę jak kolesiowi MG42 odjechał gdy go dobrze nie ustabilizował, do ramiena nie przycisnął. To tyle a propos strzelania z KMu z biodra.
Jak dla mnie KMy to nieco porażka. Puścisz serię i stajesz się głównym celem dla każdego :/


mg34 :D
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: trawiator on 30 August 2006, 23:05:07
&mode=related&search=

tu jest o mg42
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: pasqdnick on 31 August 2006, 00:36:01
No racja racja. Aż takim fanatykiem nie jestem żeby jeden od drugiego na pierwszy rzut oka odróżnić :p
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: thebil on 31 August 2006, 00:40:37
&mode=related&search=

Dodam, że to jest mg42, które ponoć jest za ciężkie w grze, żeby z niego walić bez rozstawienia."To tyle a propos strzelania z KMu z biodra." ^^
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: pasqdnick on 31 August 2006, 00:55:12
Quote
thebil :
&mode=related&search=

Dodam, że to jest mg42, które ponoć jest za ciężkie w grze, żeby z niego walić bez rozstawienia."To tyle a propos strzelania z KMu z biodra." ^^

Widać że kolega chyba nigdy z niczego chyba nie strzelał. Ten koleś nie trafiai w sylwetkę oddaloną o 15m.Ten filmik właśnie potwierdza że nie da się skutecznie strzelać z KMu z biodra  :D Jak cel jest do 5m od ciebie to i owszem. Ale nie dalej.

&mode=related&search=
Na tym filmiku widać jak koleś idzie i strzela z MG3 co prawda. W oddali widać cele sylwetkowe. Zobacz gdzie one są i gdzie pociski lecą. Wszędzie tylko nie w okolice celów.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: thebil on 31 August 2006, 01:22:44
Kolega zdecydowanie nigdy z niczego nie strzelał, bo ma dopiero 17 lat ;p

Widziałeś ten filmik w całości, że wiesz w co koles trafiał? Mi tam nie pokazuje bezczelnie koncówki z tarczą :P.
A co do filmiku twojego, to wiesz, mam ciagle 'loading' tam :D.

W ogóle smieszy mnie w tej grze, że nie mozna strzelać z kazdej broni bez rozstawienia. Ja tam np. nie szczypałbym się z takim PTRD jakby doszło do sytuacji close combat, to bym walił z biodra. Fakt, że może by mi ręce połamało, ale nie bałbym się, w koncu lepsze to niż smierć :D.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Zdzira on 31 August 2006, 03:13:07
Quote
l()rd Chick3n.pL :
Quote

 Zdzira:

Quote
AC| AdRain :
prezes.. nie popisuj się bo to nie ma różnicy prawde mówiąc w instrukcji pisze LKM gdiześ tam pisze RKM ;/ a gdzieś indziej CKM :D a wiesz dlaczego? bo np DP nie jest LKM-em nikt nie strzelał z niego na stojąco bo się nie dało w ogóle tak samo z mg34 do którego obsługi przydzielano 2 chłopa i to niby był LKM? albo RKM?


Ja strzelałem z DP na stojąco a nawet podskakująć jeśli ktoś bardzo chce moge nawet udowodnić :)



powodzenia jak kogoś ustrzeliłeś:), nie strzelało sie skacząc bo  byś leżał na ziemi w przyspieszonym tempie, a już  na pewno niczego sensownego nie trafił



A zdziwiłbyś się w Battlefield 1942 frag rate miałem bardzo dobry z DP :D i heady wchodziły nawet w podskokach ;)

 w realu nie widziałem tej broni na oczy....

MG42 miałem okazje sobie postrzelać na "sucho"
ale i tak najwieksze wrażenie na mnie pozostawił modyfikowany K98 + scope....

btw MG42 -
&mode=related&search= full auto
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: PrezesOi on 31 August 2006, 08:15:50
jedna rzecz, jezeli chodzi o real (w RO w ograniczonym stopniu tez to sie sprawdza) - za duzy nacisk tutaj kladziecie na TRAFIANIE z tego KM. oczywiscie jak sie strzela to po to zeby trafiac wroga, ale podstawowym celem jest takie przygniecenie ogniem przeciwnika , zeby ostatnia rzecza jak bedzie probowal robic to cos sensownego typu obrona, atak, czy ogolnie wychylanie sie. wtedy atakuje/wycofuje sie reszta oddzialu.
jak to dziala w RO na freeplayu?
-cos takiego jak uzywanie rkm do przygniecenia przeciwnika nie istnieje- po pierwsze ze wzgledu na engine -niewygoda rozstawiania rkm w wybranych pozycjach, male magazynki, a zwlaszcza to, ze to tylko gra, efekt psychologiczny walacego seriami rkmu wroga w grze nie istnieje, kazdy wie ze nawet jak zginie rzucajac w rkm granat, to za 15 sekund sie odrodzi.
-po wystrzeleniu krotkiej nawet serii, laserowe smugacze (przesadzone wg mnie) sa jak wielki neon "Tu jestem", i zycie kaemisty sie konczy, gdyz RO faworyzuje (moze i dobrze) dobrych riflemanow.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: pasqdnick on 31 August 2006, 08:58:15
Quote
thebil :

Widziałeś ten filmik w całości, że wiesz w co koles trafiał? Mi tam nie pokazuje bezczelnie koncówki z tarczą :P.
A co do filmiku twojego, to wiesz, mam ciagle 'loading' tam :D.

Nie po prostu widać jak mu giwera lata. Jeśli muszka ze szczerbinką ci się rozjedzie o 5mm to w tarczę nie trafisz na 15m. A temu na filmie lufa lata po paręnaście cm w każda stronę :D

PrezesieOj to właśnie napisałem na początku. Kaemista to najbardziej widoczny cel po prostu. Ciekaw jestem czy byłoby zastosowanie dla KMu na klanówce, gdzie km mógłby być daleko i właśnie kryć ogniem jakiś obszar kierowany przez nazwijmy to obserwtora. Pewnie raczej nie bo szkoda marnować człowieka do mało skutecznego "przyduszania". :D
Offtop:
W modzie do BF2 - Project Reality, gdzie respy są dość długie, 35sek w górę,  gram w turnieju. I tam to działa. Walisz seriami z KMu w obszar. I ludki się chowają, zalegają. Kilka razy widziałem taką akcję że KM tak robił, a reszta ekipy starałą się obejść wtedy wroga z flanki. W RO niestety nie ma to racji bytu.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: _KaszpiR_ on 31 August 2006, 14:38:21
na tej mapie gdzie niemcy musz azdobyc te gore (nie pameitam anzwy), to raz sie rozsiadlem z lkm'em to calkiem celny, ale ma za malo ammo

dziw ze mnie nikt nie zdjal graatem (za daleko) ani z ajiegos kar'a (liscie)

ale te laserowe kul z gwiezdnych wojen to porazka - widac biednego kaemiste z kilometra gdzie sie kryje, a moim zdaniem to bezsens, bo z jednej strony facet powinen miec szanse jak lezy i nie ma jak sie ruszyc, a w dodatku z taka giwera to wystaje mu czacha dos wyraznie.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: 1945*SpierS on 31 August 2006, 21:07:44
Pewnie chodzi o Kaukasus,jest tam kilka niezłych miejscówek dla MGiety.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Robson on 31 August 2006, 22:23:47
Ja na Kaukasie to tylko gram mosinem :p albo karem  :p
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Goral on 31 August 2006, 23:35:12
Quote
pasqdnick :
Offtop:
W modzie do BF2 - Project Reality, gdzie respy są dość długie, 35sek w górę,  gram w turnieju. I tam to działa. Walisz seriami z KMu w obszar. I ludki się chowają, zalegają. Kilka razy widziałem taką akcję że KM tak robił, a reszta ekipy starałą się obejść wtedy wroga z flanki. W RO niestety nie ma to racji bytu.

A sprawdzałeś? W RO jest mechanizm ognia przytłaczającego. Jeśli blisko Ciebie przeleci pocisk masz "rzomazanie ekranu" (lub jeśli to wyłączysz ekran staje się czarny na moment), więc jeśli w Twoim pobliżu przeleci kilkanaście (kilkadziesiąt) pocisków z MG to Twoja sprawność jest bardzo ograniczona...
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Robson on 31 August 2006, 23:44:41
Jeśli to wyłączysz to nic się nie dzieje :p
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: pasqdnick on 01 September 2006, 00:57:27
Robson
Ekran robi się ciemny zamiast drgać.

Goral
 Ale co z tego. Nie ma działania psychologicznego. Parę razy próbowałem coś takiego zrobić. Waliłem krótkie serie tam gdzie widziałem kłębiących się ludków. Zawsze kończyło się to headshotem. I to dość szybko. Pomimo czasem niezłego ukrycia. Twórcy zrobili super rzecz jaką jest rozmycie niestety jakoś to nie działa. KM jest schrzaniony i będzie schrzaniony dopóki nie wycofają smugaczy. Strzelaca i tak będzie nieźle widać po błyskach z lufy. Ale będzie go trudniej namierzyć.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: thebil on 01 September 2006, 00:58:07
@robson
No, napewno... Nie da się wyłączyć tego zaciemnienia na d3d. Odznaczam i 'wskakuje' na nowo.

Ogólnie, to mi się wydaje, że przydatność KMu do faktycznego przygniatania wroga jest zerowa. Za szybko się przegrzewa. Dodatkowo mało kto da się zastraszyć KMowi (a napewno nie ja) kiedy masz wystawioną tylko głowę. Szanse, ze cie trafi, to jak 1:50. W szczególności, gdy masz rifla, to taki KMiarz nie ma szans, bo twoje kule lecą gdzie ty chcesz, a jego gdzie popadną :D.

Co do KMów, to zastanawia mnie 1 rzecz, a mianowicie w mg34 były 2 spusty? Jeden do single, a drugi do auto? Bo w tej grze mg34 masakrycznie przewyższa inne mozliwością strzelania jak z rifla + zerowy odrzut i samopowtarzalność. Jezeli nie miało 2 spusytów, tylko przełącznik, to powinno się strzelać single po zmianie trybu ognia, a jezeli nie było możliwości strzelania single, to powinno nie być tej mozliwości, bo to nie realistyczne, a do tego zostawia mg42 i dp28 daleko w tyle.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Robson on 01 September 2006, 12:28:54
Quote
thebil :
@robson
No, napewno... Nie da się wyłączyć tego zaciemnienia na d3d. Odznaczam i 'wskakuje' na nowo.

Ja jakoś wyłączyłem i mi nie "wyskakuje" :p
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Daraczek on 27 January 2007, 19:41:47
Ehhh Mg42 to UKM i nie istnieje ŻADNA potrzeba noszenia go we dwoje !!!! tak samo jest z M249 albo M60 czy do jego obsługi są potrzebni 2 ludzie ???? nie a pozatym Mg42 pozostał dalej jako standardowa broń ciężka na wyposażeniu Armii Bundeswehry przerobiono ją tylko na amunicję 7.62 NATO ;). Tak więc w rzeczywistości jest możliwe strzelanie z Mg42/34 i czego tam sobie jeszcze zyczycie z biodra (nawet gdzieś miałem fotkę jak Niemiec strzelał właśnie z biodra ;) )
EDIT:
Jeżeli ktoś ma wątpliwości ;P
http://pl.wikipedia.org/wiki/Uniwersalny_karabin_maszynowy
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Shock on 29 January 2007, 08:17:18
Pozwole sobie wtrącić parę słów odnośnie strzelania z MG-42, PK czy innych. Jak słusznie zauważył Pasqdnickprzesunięcie przyrządów mechanicznych powoduje iż kolejne pociski pod wpływem odrzutu powodowanym przez gazy prochowe są niecelne jeżeli się je przesunie choćby o 5mm. Zgadza się, jednak trochę to sprostuję. Jeżeli muszka ze szczerbinką Ci się rozejdzie to nie trafisz wogóle w nic, tylko nie rozumiem jak się może rozejść o 5mm? Gdy mamy dystans 15 metrów strzelamy (pod warunkiem, że mamy zgrane dobrze przyżądy) tam gdzie chcemy gdyż pocisk ma jeszcze prosty tor lotu (mowa o broni krótkiej). Natomiast jeżeli strzelamy od 25m i wyżej należy uwzględnić poprawkę i strzelać trochę nad punkt w który celujemy - zasięg skuteczny pistoletów to 50-60 metrów. Ktoś kiedyś napisał na forum, że i nawet 150 m co jest śmieszne.

Jeżeli przesuniemy zgrane przyrządy 1mm przed cel, nad cel itd, mierzy się to w metrach ale tylko od odległośći 150m i wyżej. Czyli jeżeli przesuniemy zgrane przyrządy o 1mm należy liczyć sie z tym, że pocisk przeleci ok 1m od celu. Na strzał mają również wpływ temperatura, wilgotność itp ale nie będę o tym pisał bo trochę tego jest. Powyżej napisałem o strzelaniu do celu nieruchomego. Oczywistym jest, że jeżeli strzelamy do celu w ruchu należy brac poprawkę z jaką szybkością się porusza i w jakiej odleglości się znajduje.

Wracając do MG-42 i innych. Zapomnieliście, że jest to broń wsparcia piechoty oraz o tym na jakich odległościach się ją stosuje. W Ro mało jest map (pamiętam moze z 4) gdzie z MG można strzelać na dystans większy niż 300-400 metrów. Jeżeli ktos jest dobrze schowany, na odpowiedniej odległośći i do tego dobrze opanował strzelanie z MG, nie chybi a przez to nie zostanie zauważony :)

Przykład użycia MG na mapie Danzig? Walka w mieście. Jeżeli ktoś grajacy niemcami rozłoży się z MG na przeciw lewego mostu jest lipa - wiele razy byłem  świadkiem jak wiele osób daremnie próbowało przekroczyć most dopóki nie znalazł się jakiś inteligentny snajper. Strzelca radzieckiego też można wykorzystać w podobny sposób umieszczając go również po lewej stronie w budynku na 2 piętrze. Wprawiony człowiek nie pozwoli niemcom podejść blisko mostu i będzie osłaniał swoich przy podejściu do C Center.

I jeszcze jedno w założeniu i w taktyce nigdy z takich karabinów nie strzela się na wprost (tylko gdy sytuacja tego wymaga np. krycie podejscia czy po prostu przyduszenie ogniem w celu wycofania itd). Karabiny te ustwawia się w taki sposób i w takim miejscu żeby można było poczekac aż drużyna, pluton itd, podejdzie pod lufę bokiem. Prędkość początkowa, szybkostrzelność i rodzaj pocisków pozwala wykosić kilkoma seriam cały pluton ustawiony bokiem (biodrem) do lufy. Takich przykładów jest dużo np. podczas atak na lotnisko Carpiquet (operacja zdobycia przez Montego, Caen) prze Brytyjczyków i Kanadyjczyków. Mała ilość obrońców niemieckich (o ile dobrze pamiętam Hitlerjugen i bodajże 3 MG) wykosiły połowę kompanii ! Dali po prostu im podejść na odległość ok 300 metrów, zaczeli strzelac i wzieli ich w ogień krzyżowy. Przypomnę tylko, że kompania z czasów 2WŚ to ponad 6 tyś ludzi (chyba 6650).

Ktoś również napisał, że MG może przenosić jedna osoba. Zgadza się tylko kto będzie nosił amunicję i wrazie czego będzie bronił strzelającego?
Podbnie jest dzisiaj w parach snajperskich czyli strzelec wyborowy i obserwator. Strzelec ma tylko karabin wyborowy natomiast obserwator karabin szturmowy a jego rola polega na ochronie snajpera i namierzaniu mu celów, podowanie odległości, kąta nachylenia itd. Zreszta nie trzeba aż tak daleko szukać jeżeli chodzi o MG. W WP jest coś co się nazywa PK. Żołnierz nosi go sam (11 kg), nosi amunicję ale jeden kolega z plutonu nosi mu dodatkowe skrzynki bo PKista musi mieć tyle amunicji aby pokryć np odwrót czy zajac ogniem przeciwnika w celu umożliwienia swoim przegrupowania się. I tak samo jak u pary snajperów PK'ista mo człowieka, który może mu namierzać cele czy podawać taśme.

Był też wspomniany M249 czy M60. Co do M60 to bym się kłócił bo zawsze gdy przeglądałem zdjęcia z wietnamu strzelcowi ktoś pomagał ale nie przecze, da sie z niego strzelać samemu. Natomiast M249 jest  karabinem wsparcia piechoty i wyparł właśnie M60. W latach 70'tych armia amerykańska ogłosiła konkurs na tego typu karabin szturmowy stawaiając w sumie trzy podstawowe warunki. Musi być obsługiwany przez jednego żołnierza, amunicja musi być przenoszona przez tego żołnierza oraz magazynek na tyle pojemny aby karabin wsparcia mógł skutecznie wpierać drużynę piechoty (puszka 200 sztuk). M60 był obsługiwany (tak stanowiła instrukcja oraz szkolenie) przez dwóch żołnierzy przy czym strzlec M60 musiał posiadać jeszcze broń krótką do obrony osobistej (jak to ma miejsce w RO i miało podczas 2WŚ). Wprowadzono go w latach 80'tych. I jak widać zasięg ma odpowiedni, skutecznie wspiera piechotę oraz z powodzeniem radzi sobie w pomieszczeniach i można celnie z niego strzelać jak np. z M-16 (oczywiscie nie aż tak celnie:).

U nas PK zostaje zastępowany przez karabin bardzo podobny do M249 SAW.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: _KaszpiR_ on 29 January 2007, 17:21:28
ciekawy post, ale nastepnym razem pisz 'przyrządy' :)
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: BartBear_[PL] on 29 January 2007, 21:49:04
Ja tylko w kwestii formalnej...jak nam mowiono w WP :)

Quote
Shock :
...zasięg skuteczny pistoletów to 50-60 metrów. Ktoś kiedyś napisał na forum, że i nawet 150 m co jest śmieszne.


zgodzę się na temat zasięgu SKUTECZNEGO (czyli takiego w którym ...teoretycznie...standardowo wyszkolony żołnierz posiadający sprawy w każdym zakresie egzemplarz broni i odpowiednią jakościową amunicję trafia tam gdzie sobie zamierzył - uwzględniając poprawki celowania).
Przynajmniej jeżeli chodzi o nasz sprzęt, bazujący na pociskach 9mm Makarov to górna granica jest owe 60 m, tak jak jeżeli chodzi o AKM ok. 400 m pomimo możliwości ustawienia celownika na ponad kilometr - jeżeli nie strzelamy do kompanii (dzisiejszej czyli ok 130 chłopa ;) )  atakującej nas tyralierą to strata amunicji ;)
Z tymi 150 m "na forum" to zapewne był jakiś skrót myślowy, bo prawdopodobnie chodziło o to że na owym dystansie pocisk posiada jeszcze wystarczającą siłę kinetyczną aby "niszczyć siłę żywą przeciwnika" ale umyślne trafienie graniczy z cudem...no właśnie, możliwe że cud potrzebny byłby do takiego strzału, bo w końcu "żołnierz strzela, Pan Bóg kule nosi" ;)
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Shock on 30 January 2007, 15:24:39
Wystarczy wsadzić do pistoletu amunicję treningową (snugową) by zobaczyć na jakim dystansie kule spadają po paraboli.
Jeżeli chodzi o kbkak to ma przeziernik od 0-9, więc nie ustawimy go na ponad 1km. Zasięg skuteczny jest do 400 m a donośność pocisku do 1800m ale wtedy jego siła obalająca jest znikoma. Zresztą trafienie kogoś z odległośći 400 metrów za pomocą przyżądów mechanicznych z kbkak łatwe nie jest.


Sorry Kaszpir ale czytając rożne fora przestałem zwracać uwagę na to co tam wypisują (ortografia) i sam czasami już nie wiem jak pisać :)
Już poprawiam.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: BartBear_[PL] on 30 January 2007, 15:47:49
Quote
Shock :
Jeżeli chodzi o kbkak to ma przeziernik od 0-9, więc nie ustawimy go na ponad 1km.

No użyłem skrótu myślowego, moja wina, oczywiście chodziło mi o zwalczanie nieprzyjaciół na kilometr i ponad ale jak zaznaczyłem i sam potwierdzasz:
Quote
Zasięg skuteczny jest do 400 m a donośność pocisku do 1800m ale wtedy jego siła obalająca jest znikoma. Zresztą trafienie kogoś z odległośći 400 metrów za pomocą przyżądów mechanicznych z kbkak łatwe nie jest.

w ogóle trafienie kogoś pow. 50 metrów z postawy nieleżącej jest trudne, tym bardziej jeżeli cel, jak i strzelający jest w ruchu :)
niestety z powodów czysto proceduralno-ekonomicznych szkoleniowe strzelanie nr 2 (krótkimi seriami do celów pojawiających się, najdalszy cel 300 m) jest ograniczone do minimum, sam odbyłem zaledwie 3 takie strzelania pomimo "kształcenia" mojej osoby na dowódcę plutonu zmech... Mam nadzieję że specjaliści AK z Zasadniczej Służby strzelali przynajmniej tyle razy, a może i więcej bo inaczej cienko widzę konfrontację naszej wspaniałej Armii z dowolnym przeciwnikiem ;)
dlatego napisałem o tym ataku tyralierą nieprzyjaciela bo pojedynczy żołnierz, albo działający z kolegą i wzajemnie się osłaniający, poruszający się taktycznie (chyłkiem i zakosami) :D raczej uchwytny dla seryjki na tą odległość nie jest...już prędzej z postawy leżącej i ogniem pojedynczym :)
A odnosząc się do RO, to człowiek widziany z kilometra (w równym terenie) będzie gdzieś odpowiednikiem 5 pikseli w grze;) a do tego weźcie poprawkę na balistykę i oceńcie swoje szanse trafienia nawet na skalibrowanych prawidłowo przyrządach celowniczych ;p;p
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Shock on 31 January 2007, 00:05:34
)
Quote
w ogóle trafienie kogoś pow. 50 metrów z postawy nieleżącej jest trudne, tym bardziej jeżeli cel, jak i strzelający jest w ruchu :)


Hmm, nosisz okulary ? :) Ja na szkoleniu (100m) miałem 48/50 w celu także nie wiem jak trafienie z 50m może być trudne :P
W sumie to strzelam już jakieś 9 lat i może mam oko wyćwiczone ale strzelam 2-3 razy w tygodniu na strzelnicy zamkniętej (25m) i jak jest pogoda na otwartej, z trafianiem problemów nie mam :) Czasem (rzadziej teraz) jezdze na polowanie i strzelanie do celów żywych w ruchu takie trudnie nie jest (dla osoby obeznanej). Pochwale się tylko, że mój rekord to dzik trafiony ze sztucera Remingtona z 201 m - było mierzone :) i był w ruchu :)


PS. Nie doczytałem dokładnie. "Jak strzelający jest w ruchu" - Na każdym szkoleniu czy wojskowym, policyjnym itp powiedzą Ci żeby kategorycznie nie strzelać w ruchu, tylko zatrzymać się i oddać strzał. Jak zaczynałem przygode z bronią a póżniej z wojskiem też myslałem że można biegać i wszystko trafiac bo na filmach tak było - nie można ! :)
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: _KaszpiR_ on 31 January 2007, 06:50:15
bieganie i strzelanie to raczej na maks 5 metrow i to seriami :D
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: asn on 31 January 2007, 07:51:23
Shock coś mi się wydaje ze wolno strzelać do zwierzyny z odległości max 200m ale mogę się mylić....
Shock cos mi sie wydaje ze gdyby stal przed toba typ z kalachem to bys uciekal i strzelal bo ja bym sie nie zatrzymał...
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Shock on 31 January 2007, 10:57:33
Co wolno a czego nie wolno hmm :)

Co do kolesia to raczej nie dopuściłbym do takiej sytuacji, gdybym jednak miała miejsce to bym nie uciekał tylko strzelał.

OK. Koniec OT :)
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: BartBear_[PL] on 31 January 2007, 14:55:38
Quote
Shock :
Hmm, nosisz okulary ?

Nie, ale powiem Ci że mieliśmy jednego człowieczka który miał "dna od butelek" i patrzyliśmy trochę ironicznie jak się składał do strzału...na dodatek był z wykształcenia teologiem, więc myśleliśmy że w ogóle tarczy nie draśnie a jego średnia ze strzelań to 42 ;p

Quote

Ja na szkoleniu (100m) miałem 48/50 w celu także nie wiem jak trafienie z 50m może być trudne :P

Przeczytaj uważnie chodziło mi o strzelanie w ruchu a nie strzelanie nr 1 NA CELNOŚĆ i SKUPIENIE (strzałów) i to ogniem pojedynczym a nie serią - czyli właśnie na 100 m gdzie czas jest "nieograniczony" a postawa leżąc z podpórką ;p;p;p
pomimo wszystko szacun :), chociaż przez 9 lat 2-3 razy w tygodniu powinno być 5 dziesiątek (joke) :D

Takiego strzelania na swoich szkoleniach odbyłem więcej niż numeru 2 może z 8 co się ma nijak do Twojego doświadczenia, ale nie licząc 3 pierwszych gdzie bardziej ja odskakiwałem po strzale niż Kałach ;) to potem mniej niż 40 pkt. też nie miewałem :P

Quote

 Nie doczytałem dokładnie. "Jak strzelający jest w ruchu" - Na każdym szkoleniu czy wojskowym, policyjnym itp powiedzą Ci żeby kategorycznie nie strzelać w ruchu, tylko zatrzymać się i oddać strzał. Jak zaczynałem przygode z bronią a póżniej z wojskiem też myslałem że można biegać i wszystko trafiac bo na filmach tak było - nie można ! :)


Teoria teorią, szkolenie szkoleniem, ale jak naprzeciwko nie masz tarcz, tylko kule świstają Ci wokoło głowy a "efekt rozmycia" jest realny a nie DX9 ;), jakiś biedak którego mniej lub bardziej znasz pada koło Ciebie z chlustającą na czerwono tętnicą, a ten co ma więcej na pagonach ryczy żeby dalej kontynuować atak a nie zatrzymywać się to co najwyżej przed oddaniem strzału przyhamujesz, przyklękniesz, ewentualnie jeżeli warunki sprzyjają padniesz i odczołgasz się za jakąś przeszkodę (prawdopodobnie natychmiast obstrzelaną przez przeciwnika). Żeby się zatrzymać, przycelować i wystrzelić w takich warunkach chyba musiałbyś być naćpany albo mieć j..a większe od mózgu ;)...albo totalny brak wyobraźni:)
Oczywiście strzelanie w pełnym biegu i trafienie jest czysto przypadkowe (prędzej własną stopę odstrzelisz jak nie uważasz), ale efekt psychologiczny na przeciwniku może, lecz nie musi ;) umożliwić Ci w miarę bezpieczne przenieszczenie się do innego punktu.
Pamiętaj że mówimy o realnej walce w której nie ma Rambo tylko jest drużyna/pluton/kompania/batalion itd. więc jeżeli Ty strzelasz, strzelają także Twoi koledzy...ale i nieprzyjaciele, w takiej walce ilość procentowa trafień śmiertelnych do wystrzelonej amunicji zapewne jest mniejszy niż 5%, a głównie liczy się efekt "przygniecenia" nieprzyjaciela, taktyczne jego oflankowanie i dopiero wybicie z bliskiej odległości, a nie pojedynki pseudo snajperskie :)
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Shock on 31 January 2007, 18:43:13
Ze wszystkim się zgadzam BartBear, widze że mówimy tym samy językiem :) Co do chlustających tętnic to możemy o tym porozmawiać na GG bo poniekąd takie doświadczenia mam. Fakt jest, że za pierwszym razem łapy się trzęsły i nie mogłem podpiąc maga ale to tylko za pierwszym tak jest, pózniej już rutyna. A co do strzelania w ruchu, to nie zdarzyło mi się bo adrenalina robi swoje a dopiero póżniej przypominałem sobie co i jak robiłem, a kaprala kochałem za to że mi dal taki wycisk na szkoleniu :)

Ale pisałem, że koniec OT. Więc rozmawiajmy o RO a nie o Real Life.:)

Pozdrawiam.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: _KaszpiR_ on 31 January 2007, 20:25:54
przypomian mi sie paintball, oczywiscie nie ma takiego recoila, ale pierwsza kula jest znaczaca
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Whiplash on 01 February 2007, 08:21:36
A ja nawiązując do poprzednich postów mówiących o rozmazaniu ekranu przy np. przelatujących obok strzałach z km'u, musze dodać że u mnie coś takiego nie występuje :p po prostu celem zwiększenia wydajności powyłączałem kilka opcjii graficznych i teraz nie mam ani rozmazania, ani czarnego ekranu choćby obok mnie spadła bomba atomowa. (mimo iż jej nie ma w RO)
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: dr Granat on 01 February 2007, 11:55:06
Quote
Whiplash :
A ja nawiązując do poprzednich postów mówiących o rozmazaniu ekranu przy np. przelatujących obok strzałach z km'u, musze dodać że u mnie coś takiego nie występuje :p po prostu celem zwiększenia wydajności powyłączałem kilka opcjii graficznych i teraz nie mam ani rozmazania, ani czarnego ekranu choćby obok mnie spadła bomba atomowa. (mimo iż jej nie ma w RO)

w istocie, masz się czym chwalić, może jeszcze zmniesz rozdzielczość a pogorszoną widiczność zrównoważ wyraźnymi oznaczeniami swoich i przeciwników, ach i jeszcze trudno wtedy kogoś trafić z rifla więc może mały AB
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Whiplash on 02 February 2007, 09:15:39
Quote
dr Granat :
Quote
Whiplash :
A ja nawiązując do poprzednich postów mówiących o rozmazaniu ekranu przy np. przelatujących obok strzałach z km'u, musze dodać że u mnie coś takiego nie występuje :p po prostu celem zwiększenia wydajności powyłączałem kilka opcjii graficznych i teraz nie mam ani rozmazania, ani czarnego ekranu choćby obok mnie spadła bomba atomowa. (mimo iż jej nie ma w RO)

w istocie, masz się czym chwalić, może jeszcze zmniesz rozdzielczość a pogorszoną widiczność zrównoważ wyraźnymi oznaczeniami swoich i przeciwników, ach i jeszcze trudno wtedy kogoś trafić z rifla więc może mały AB

Ale ja tego nie zrobiłem specjalnie, przy moim necie i karcie graficznej to trudno jest sie grać na wyższych detalach bo wszystko szarpie i wyrąbisty lagg, że się płakać chce. Wole grać płynnie z małym pingiem ale zniszczoną grafą niż na odwrót ;p
P.S. sorry za offtop
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Pl on 26 April 2007, 17:41:17
A ja myśle , że to chodzi o to że dowódca obserwuje teren koło km i  mówi strzelcowi z której strony idzie wróg.
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: Reaker on 09 June 2007, 18:49:32
Otóż to ^^ Na tym polego korzystanie z Zespołowej Broni Strzeleckiej. W skład takiego teamu wchodzą 2 osoby, operator broni i ...?! (i jakis tam towarzysz lub sturmfuhrer z lorynetką lub np. ze snajperką), w RO gdy ewentualny towarszysz z lorynetką zauważy wrogiego sturmfuhrera, dobrze by bylo aby za pomocą VOI poinformowal o tym operatora, ale wiadomo ze w  grze na public servach nikt tak nie robi(no chyba ze wszelo 2 qmpli na dodatek na skypea lub TS), i graja tam różni ludzie z którymi nie zawsze można pogadać (gadaliście kiedyś z jakimś Tochio z japan??!!).
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: P4st4 on 19 June 2007, 16:59:03
'a leader spotting for him will increase his accuracy'

Myślę, że w tym przypadku chodzi tylko i wyłącznie o informowanie ustne strzelca z której strony nadciągają jednostki wroga :-/
Title: Wybór celów dla LKM
Post by: stkprfritz on 19 June 2007, 18:38:33
Shock
 sorki ze off topa pisze ,ale zaloze sie ze jak Wam kapral na punkcie nauczania dawal ten wycisk to marzyles z kumplami by mu poslac serie w plecy?:D
 
 Pozdrawiam